/muzyka klasyczna

Classical Music

  • https://www.youtube.com/watch?v=K0ZfXs_3EcE : Complete 2-hour rendition of Handel’s “Messiah” by Choir of King’s College, Cambridge
  • https://www.youtube.com/watch?v=7p94DFyBBwc : Boccherini: Master and Commander
  • https://www.youtube.com/watch?v=8jdcw1UOkU0 : Ludwig van Beethoven: Melody of Love
  • https://www.youtube.com/watch?v=Nb3vj9zTHX0 : Chopin - Nocturne op.9 No.1
  • Chopin - Ballade No. 1 in G minor, Op. 23
  • https://www.youtube.com/watch?v=yJpJ8REjvqo : Rachmaninoff - Piano Concerto #2 in C Minor, Op. 18 - HD
  • Schubert’s Fantasy in F minor for Piano Four Hands, D940
  • Notos Quartett - Schumann Piano Quartet in E flat major op. 47
  • Brahms - Symphony No. 1
  • Luigi Boccherini - Fandango - Goya
  • Yann Tiersen
  • Yiruma
  • Wagner
  • Anton Bruckner
  • Rachmaninoff - Piano Concerto No. 2, Op. 18 (Rubinstein)
  • SCHUMANN: Piano Quintet op. 44, E flat Major
  • Rimsky-Korsakov - Scheherazade, Шехеразада, شيرازاد 舍赫拉查达, Maciej Tomasiewicz, Filharmonia Śląska
  • Zbigniew Preisner - Lacrimosa
  • Władysław Żeleński (1837-1921) : In the Tatra Mountains, Concert Overture Op. 27 (1870)
  • Frédéric Chopin: Piano Concerto No. 1 e-minor [Olga Scheps]
  • Chopin Piano Concerto No. 1 Op.11
  • Sergej Prokofiev piano sonata no. 7 Elbphilharmonie Olga Scheps
  • Rachmaninov, Prélude Op. 23 No. 5 g-minor (Olga Scheps live)
  • Paganini/Liszt - Etude No. 6
  • “War Requiem” by Benjamin Britten - NDR Radiophilharmonie – ARTE Concert

The Nocturnes, Op. 9 are a set of three nocturnes written by Frédéric Chopin between 1830 and 1832, published that year, and dedicated to Madame Camille Pleyel. The second nocturne of the work is regarded as Chopin’s most famous piece.

This nocturne has a rhythmic freedom that came to characterise Chopin’s later work. The left hand has an unbroken sequence of eighth notes in simple arpeggios throughout the entire piece, while the right hand moves with freedom in patterns of seven, eleven, twenty, and twenty-two notes.

The opening section moves into a contrasting middle section, which flows back to the opening material in a transitional passage where the melody floats above seventeen consecutive bars of D-flat major chords. The reprise of the first section grows out of this, followed by a Picardy third ending.

Adam[1] Haczewski (daty życia nieznane), polski kompozytor działający w Wielkopolsce w XVIII wieku. Jedyny zachowany utwór Haczewskiego to Symfonia D-dur z 1771 znaleziona w 1952 przez T. Strumiłłę na terenie Wielkopolski. Prezentuje ona wczesną fazę formowania polskiej symfoniki klasycznej. Wskazują na to m.in.: 3-częściowa budowa utworu (Allegro eon spirito, Alla Polacca, Allegretto) z częścią środkową w tonacji subdominanty, struktura I tematu części pierwszej (kontrast kierunku ruchu melodii, kontrasty rytmiczne, brzmieniowe i dynamiczne), a także obsada wykonawcza (w części drugiej bez rogów). Część Alla Polacca, podobnie jak i finał, nawiązując w sposób stylizowany do nuty ludowej, nadają Symfonii charakter narodowy.

https://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82adys%C5%82aw_Leszczy%C5%84ski_(1616%E2%80%931680)

Paweł Łukaszewski


https://pl.wikipedia.org/wiki/Szko%C5%82a_mannheimska


Edytuj tę stronę dzieląc się własnymi notatkami!

Subscribe to Notatki historyczne Tomka

Get the latest posts delivered right to your inbox

Tomasz Waszczyk

Tomasz Waszczyk

Ten kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani prawa do przyszłości.

Read More